31 jan. 2011

Förebild

Igår gick jag och köpte fjärde och femte boken i Stephen Kings Mörka Tornet serie. Jag kan inte pausa och läsa något annat däremellan trots att jag vill läsa andra böcker. Jag tänker på de där karaktärerna och deras ka-tet för mycket för att släppa de en period.

Men det jag tänkte berätta egentligen handlar om när jag skulle köpa böckerna. För att vara säker på att hitta böckerna får man gå till Sci-fi bokhandeln, vilket i sig är en upplevelse. Att gå in där är som att entra en helt annan värld. En blandning av framtid, forntid, fantasi och kreativitet under noll kontroll. Jag älskar att vara där.

När jag kommer till kassan står expediten (en kvinna i 30 års åldern) och berättar med stor inlevelse om en bok till en vän vad det verka) jag väntade och tittade in smågrejerna vid kassan. När de är klara med sitt prat börjar hon "blippa" böckerna och säger "hej förresten jag var så inne i att prata." Jag berättar att jag förstår och att det verkade vara en väldigt viktig bok hon pratade om.

Då säger hon något magiskt. "Det är min bok." Jag frågar helt fascinerat om hon skriver en egen bok. Hon berättar att det är hennes andra bok och att det samlas på mycket ångest medan hon skriver och att hon inte vet vad hon ska skriva ibland för hon fastnar om och om igen. Jag hade hört henne prata om bi- och huvudsatser och bara det fick mig att bli yr.

Jag vill och kommer en dag skriva en bok. Men jag har aldrig funderat på det här med huvudsatser och grammatik och stilistiskt skrivande. Jag bara antar att det kommer falla sig naturligt för mig. Jag har alltid varit grym. Sen är jag väldigt medveten om att min ordföljd emellanåt skiljer sig väldigt mycket från den traditionella. Kärleken tycker ofta jag formulerar saker i fel ordning, men för mig är det fullt naturligt. Så jag vill föra det vidare på nåt sätt.

Dessutom har jag mycket att säga, mycket att komma fram till. Hon inspirerade mig väldans. Den där kvinnan i Sci-fi bokhandeln. Hon är en förebild. Två minuter tog det.

Tänk på att du kan bli någons förebild på några ögonblick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar